alternative action, alternative thinking

Οι δάσκαλοι είναι το κλειδί. | Think

1.04K 0

Του Φώτη Γιάντσιου ●

Την πολεμική τέχνη που εξασκώ, τη διάλεξα σχετικά τυχαία. Η βάση της επιλογής μου ήταν λόγοι υγείας, καθώς ενώ πάντα με γοήτευαν οι μαχητικές τέχνες, κάποιες δυσπλασίες μου απαγορεύουν να εκπαιδευτώ στις πιο φαντεζί από αυτές. (Βλέπε Τζάκι Τσαν, Τζετ Λη, Ιπτάμενα Στιλέτα, Kung Fu Panda και λοιπά.)

Εντός της τέχνης λοιπόν, γνώρισα έναν δάσκαλό της. Του εξήγησα για ποιον λόγο διάλεξα μια σχετικά άγνωστη τέχνη. Κοιτάζοντάς με πάνω-κάτω, μου είπε πολύ σοβαρά πως, πρώτα διαλέγεις δάσκαλο και μετά τέχνη.

Παγωτό ο Φώτης. Ποτέ δεν το είχα σκεφτεί έτσι.

Κι όμως, στη βάση του, το σκεπτικό είναι πολύ απλό. Η παροιμία λέει πως “Μ’ όποιον δάσκαλο καθίσεις, τέτοια γράμματα θα μάθεις.” Το οποίο σημαίνει πως η άποψη ότι ένας κακός δάσκαλος θα καταστρέψει έναν μαθητή, είναι πολύ παλιά.

Ασφαλώς, υπάρχει μια διαφορά ανάμεσα στους δασκάλους των πολεμικών τεχνών και τους δασκάλους της Πρωτοβάθμιας και  Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το αρχικό μου όμως σκεπτικό παραμένει το ίδιο. Στην Τριτοβάθμια τα πράγματα κάπως αλλάζουν αλλά και πάλι όχι πολύ.

Είναι άραγε το ίδιο, η διδαχή μιας πολεμικής τέχνης ή ενός μουσικού οργάνου με τη διδαχή Φυσικής ή Μαθηματικών ή Αρχαίων Ελληνικών;

Η απάντηση, στη βάση της, είναι πως ναι. Πρώτα διαλέγεις δάσκαλο και μετά διαλέγεις τέχνη. Πόσοι από εμάς παρατήσαμε τα μαθηματικά ή τα αρχαία, κάπου εκεί στις αρχές του Γυμνασίου επειδή πέσαμε επάνω σε κάποιον καθηγητή που δεν μας ενέπνεε, ούτε στο ελάχιστο, να ασχοληθούμε με το πεδίο του;

Τεμπελιά, θα μου πείτε. Ένας κακός δάσκαλος δεν είναι δικαιολογία να αφήσεις κάτι που αγαπάς ή κάτι που σε ενθουσιάζει.

Κι αν δε σε ενθουσιάζει; Αν θέλεις να το γνωρίσεις και περιμένεις τα κατάλληλα ερεθίσματα; Τότε τι; Μην ξεχνάτε, δεν αναφέρομαι σε ενήλικες (ακόμα) αλλά σε παιδιά.

Ο ιδιωτικός τομέας υπερτερεί. Από τα σχολικά χρόνια ακόμα, από την απίστευτη βιομηχανία των φροντιστηρίων, από τα αγγλικά, τα γαλλικά, τα μουσικά όργανα, τα γυμναστήρια και οποιαδήποτε άλλη ασχολία, ο ιδιωτικός τομέας προσφέρει την ευκαιρία σε παιδιά και γονείς να αποχωρήσουν από μία κακής ποιότητας εκπαίδευση ή έναν ανίκανο δάσκαλο και να πάνε κάπου αλλού, ακολουθώντας άλλο μονοπάτι για τη γνώση. Την ίδια ευκαιρία προσφέρουν και τα ιδιωτικά σχολεία, αναιρώντας ουσιαστικά την υπέρτατη κατάκτηση της Δημόσιας Παιδείας.

Το σημείο στο οποίο θέλω να καταλήξω είναι απλό: Η δημόσια παιδεία πρέπει να γίνει ανταγωνιστική προς τον ιδιωτικό τομέα, όχι το ανάποδο. Και ο τρόπος για να γίνει αυτό, ο μόνος τρόπος, είναι καλύτεροι δάσκαλοι.

Οι δάσκαλοι είναι το κλειδί. Οι δάσκαλοι του Δημοσίου, αυτοί που δεν μπορείς να αλλάξεις όταν δε σου κάνουν, αυτοί που, όπως το που θα γεννηθείς ή το φύλο σου, έρχονται μοιραία.

Χρειαζόμαστε καλύτερο σχολείο. Που να εμπνέει και να δημιουργεί. Και ο μόνος τρόπος είναι οι καλύτεροι δάσκαλοι και μόνο οι καλύτεροι δάσκαλοι. Δεν μπορούμε πια να παίζουμε με τον πάγκο.

Στον ιδιωτικό τομέα, η καλύτερη απόδοση του εργαζόμενου εξασφαλίζεται με την υπόσχεση καλύτερου μισθού, ανώτερης θέσης, μπόνους, άδειας κλπ. Η χειρότερη απόδοση αντιθέτως, αποφεύγεται με τον φόβο της απόλυσης.

Στη δημόσια παιδεία δεν υφίσταται τίποτα από τα δύο. Η ανέλιξη σε διοικητικές θέσεις δε σημαίνει τίποτα σχετικά με αυτό το οποίο συζητάω, καθώς είναι μέσα στην τάξη και στις τάξεις που η δουλειά λαμβάνει χώρα. Αυτό που υφίσταται είναι μία θέση στην οποία ο καθένας μπορεί να επιβιώσει δίνοντας το απόλυτο μίνιμουμ των δυνάμεών του.

Όπως ένας γιατρός που χορηγεί μόνο ασπιρίνες, ανεξαρτήτως ασθένειας, αυτό δεν είναι αρκετό. Ποτέ δεν ήταν αλλά το σήμερα είναι πάντα πιο σημαντικό από το τότε.

Χρειαζόμαστε αξιολόγηση. Συνεχή, ανελέητη αξιολόγηση. Είναι προφανές ότι αυτή πρέπει να γίνει με κανόνες αξιοκρατικούς και δίκαιους. Δεν ξέρω ποιοι είναι αυτοί οι τρόποι, το παραδέχομαι. Αυτό όμως δεν με εμποδίζει να συνεχίσω να καλώ για την αναγκαιότητά της.

Πρέπει το δημόσιο σχολείο  να γίνει ξανά ο πρωτοπόρος της εκπαίδευσης, Πρέπει τα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια, να τρέχουν να προλάβουν την υποχρεωτική εκπαίδευση και όχι το αντίθετο. Πρέπει οι δάσκαλοι να αξιολογούνται και, αν κριθούν ακατάλληλοι, να ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΙ και να συνεχίζουν, συνέχεια, ξανά και ξανά. Και πρέπει οι δάσκαλοι οι ίδιοι να αντιληφθούν ότι το θέμα δεν είναι καθόλου μα καθόλου προσωπικό καθώς, όσον αφορά το εκπαιδευτικό σύστημα, η δουλειά τους, το λειτούργημά τους τους ξεπερνάει και το άτομο είναι δευτερεύον προς το λειτούργημα, όπως ακριβώς συμβαίνει με τους γιατρούς ή (χωρίς να συγκρίνω τα δύο), τους στρατιώτες.

Οι ίδιοι οι δάσκαλοι πρέπει να εμπεδώσουν πλήρως το εύρος της σημασίας τους. Όχι, όπως μου είχε πει ένας καθηγητής μου στο Λύκειο και βγήκα από την τάξη για να μην τον βρίσω, “για να αποκτήσει ξανά ο δάσκαλος το κύρος και την εξουσία στην τοπική κοινωνία” (βλέπε ταινίες του 1960 για αναφορά), αλλά για έναν απλούστατο λόγο:

Επιτελούν το σημαντικότερο κοινωνικό έργο.

 Πιο σημαντικό από τους πολιτικούς, τους δικαστές, τους αστυνομικούς ή ακόμα και τους γιατρούς.

Και για αυτόν τον λόγο, οφείλουν, όπως οφείλουμε και εμείς να απαιτούμε από αυτούς, να είναι καλύτεροι από ότι πιστεύουν ότι είναι. Από ότι πιστεύουν ότι μπορεί να είναι.

Το δημόσιο σχολείο δεν είναι δεδομένο. Καταρρέει. Είναι απόκτημα, κεκτημένο και προνόμιο. Η παραεκπαίδευση και τα ιδιωτικά σχολεία το χτυπούν από παντού. Και οι καλύτεροι δάσκαλοι, αυτοί που γνωρίζουν καλύτερα, δουλεύουν πιο πολύ και εμπνέουν περισσότερο, σιγά σιγά θα αποχωρήσουν, αν δεν το έχουν κάνει ήδη. Και εμείς, επειδή αγνοήσαμε την πολύ απλή παροιμία που αναφέρω στην αρχή θα μείνουμε με ένα Δημόσιο Τέρας, στο οποίο θα στέλνουμε τα παιδιά μας μόνο και μόνο επειδή έτσι ορίζει ο νόμος. Και μετά, θα πληρώνουμε φροντιστήρια και ιδιωτικούς δασκάλους για να προετοιμάσουν τα ίδια παιδιά για Πανεπιστήμια στα οποία επικρατεί το ίδιο ακριβώς πρόβλημα. Και μετά θα τα στείλουμε στο εξωτερικό.

Και μετά;

κείμενο: Φώτης Γιάντσιος

Βρείτε το Alternactive στο Facebook, Twitter και στο Instagram.

 

Comment

Your email address will not be published.

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε με τη χρήση cookies εκ μέρους μας. πληροφορίες

Διαφημιστικά Μηνύματα και cookie DoubleClick DARTΤο cookie DoubleClick DART χρησιμοποιείται από την Google στις διαφημίσεις που προβάλλονται στους ιστότοπους των συνεργατών της, όπως σε ιστότοπους που προβάλλουν διαφημίσεις του AdSense ή συμμετέχουν σε πιστοποιημένα από την Google δίκτυα διαφημίσεων.Όταν οι χρήστες επισκέπτονται τον ιστότοπο alternactive.gr και βλέπουν ή κάνουν κλικ σε μια διαφήμιση, ενδέχεται να αποθηκευτεί ένα cookie στο πρόγραμμα περιήγησης του εν λόγω τελικού χρήστη. Τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί από αυτά τα cookie θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βοηθήσουν στην καλύτερη προβολή και διαχείριση των διαφημίσεων στον(στους) ιστότοπο(-ους) του εκδότη και στον ιστό.

Close