alternative action, alternative thinking

Τελικά τι Παιδεία θέλουμε; | Think

1.22K 0

Του Βασίλη Μιχαλακέα ●

Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την υποχρηματοδότηση των ελληνικών πανεπιστημίων και για το πώς  αυτά θα καταστούν βιώσιμα. Ας ξεκαθαρίσουμε στο μυαλό μας πως αν υπάρχει ένας τομέας που αξίζει να επενδύσεις σαν χώρα είναι αυτός της παιδείας.

Πάνε πολλά χρόνια από τότε που η παιδεία ανθούσε και υπήρχε ο στοιχειώδεις σεβασμός, πλέον έχει καταντήσει μια κουρελού αδυνατώντας να καταλάβει την κατάντια της.

Σαφώς και υπάρχουν οι φωτεινές εξαιρέσεις, τόσο από την πλευρά των μαθητών/φοιτητών όσο και από των καθηγητών. Αποτελούν όμως τις εξαιρέσεις. Το πρόβλημα ξεκινάει από τα πρώτα-πρώτα στάδια του σχολείου και συνεχίζει ακάθεκτο μέχρι τις τελευταίες, ανώτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Κατά την περιήγησή μου σε ένα site που προσφέρει Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOC), μου κέντρισε το ενδιαφέρον ένα μάθημα για τη χρήση των social media στο σχολείο, στα πλαίσια του πως να γίνουν τα μαθήματα διαδραστικά, κι αναρωτήθηκα, είναι αυτοί πολύ μπροστά ή εμείς πολύ πίσω;

Μάλλον εμείς πολύ πίσω κι εξηγώ. Αρκεί μια επίσκεψη στη  Google για να βρεις κανείς πάμπολλες πτυχιακές εργασίες που έχουν αναρτηθεί, οι περισσότερες με το ίδιο χαρακτηριστικό. Παντελής έλλειψη παραπομπών! Όταν όμως οι εισακτέοι στα ελληνικά πανεπιστήμια φτάνουν 18 για να ανακαλύψουν την ύπαρξη του word και του power point, και αυτό με ερωτηματικό, είναι λίγο ανησυχητικό. Συνδυάζοντας σε αυτά την επικράτηση της παπαγαλίας έναντι της ουσιαστικής μόρφωσης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η ανησυχία εντείνεται.

Τίθεται θέμα κατά πόσο υπάρχει ένα εθνικό σχέδιο που να εξασφαλίζει την συνοχή στην ελληνική παιδεία. Δεν υπάρχει συνέχεια, μεταβατικά στάδια, υπάρχουν αυτόνομα τμήματα.  Το κυριότερο πρόβλημα, που σε συνδυασμό με τη δυσμενή οικονομική κατάσταση γίνεται ακόμα εντονότερο, είναι η απουσία οργάνωσης. Να αναφέρω ότι το καλοκαίρι κατά την αναζήτηση μεταπτυχιακού, όταν μίλησα με ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια (θεωρητικά) της χώρας και ζήτησα στοιχεία απορροφητικότητας μαζί με κάποιες άλλες πληροφορίες, με ενημέρωσαν ότι δεν υπάρχουν και ότι πλέον το γραφείο διασύνδεσης έχει διακόψει τη λειτουργία του λόγω περικοπών.

Πως λοιπόν να προσελκύσεις φοιτητές; Πως θα παραγάγεις έρευνα και επιστημονικό έργο; Το απατηλό όνειρο να προσελκύσεις φοιτητές από το εξωτερικό μοιάζει με ανέκδοτο ή ακόμα χειρότερα με κακόγουστο αστείο… Σε λίγο η καινοτομία της εγχώριας παιδείας θα μοιάζει με τη καινοτόμο ελληνική επιχειρηματικότητα της καφετέριας.

Αν λοιπόν θέλουμε να αποκτήσουμε επιτέλους σοβαρή Παιδεία θα πρέπει να γίνουν μεγάλα και αποφασιστικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.
Η αξιολόγηση που τόσο πολύ πολεμήθηκε είναι ένα μέτρο απαραίτητο. Και πραγματικά απορώ που μερικοί από τους καθηγητές την απορρίπτουν, αντί να την αναζητούν.  Τα ελληνικά πανεπιστήμια οφείλουν να επιδιώκουν την αριστεία και οι διαδικασίες αξιολόγησης μόνο προς όφελος τους μπορεί να λειτουργήσει.
Στρατηγικές συνεργασίες τόσο με πανεπιστήμια του εξωτερικού όσο και με επιχειρήσεις με στόχο των εκσυγχρονισμό ορισμένων πτυχίων αλλά και την εναρμόνιση με τις απαιτήσεις και τα θέλω της αγοράς εργασίας.
Ενίσχυση της Δομής Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας, με στόχο τον επαγγελματικό προσανατολισμό των αποφοίτων και την σύνδεση τους με την αγορά εργασίας.
Επιβράβευση της καινοτομίας και στήριξη της ερευνητικής δραστηριότητας.

Ενέργειες σαν κι αυτές μπορούν να ανατρέψουν το κλίμα που υπάρχει και να αποτελέσουν το εναρκτήριο λάκτισμα στην προσπάθεια  εκσυγχρονισμού της ελληνικής Παιδείας, που όσο βρίσκεται στην σημερινή κατάσταση απαξιώνεται όλο και περισσότερο στη συνείδηση του μέσου Έλληνα. Η Πολιτεία σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα έχει υποχρέωση να προστατέψει την Παιδεία και να επενδύσει με όλα της τα μέσα στην παραγωγή της γνώσης, είναι ίσως η μόνη διέξοδος που μας έμεινε…

Comment

Your email address will not be published.

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε με τη χρήση cookies εκ μέρους μας. πληροφορίες

Διαφημιστικά Μηνύματα και cookie DoubleClick DART Το cookie DoubleClick DART χρησιμοποιείται από την Google στις διαφημίσεις που προβάλλονται στους ιστότοπους των συνεργατών της, όπως σε ιστότοπους που προβάλλουν διαφημίσεις του AdSense ή συμμετέχουν σε πιστοποιημένα από την Google δίκτυα διαφημίσεων. Όταν οι χρήστες επισκέπτονται τον ιστότοπο alternactive.gr και βλέπουν ή κάνουν κλικ σε μια διαφήμιση, ενδέχεται να αποθηκευτεί ένα cookie στο πρόγραμμα περιήγησης του εν λόγω τελικού χρήστη. Τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί από αυτά τα cookie θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βοηθήσουν στην καλύτερη προβολή και διαχείριση των διαφημίσεων στον(στους) ιστότοπο(-ους) του εκδότη και στον ιστό.

Close