alternative action, alternative thinking

Barbara Hepworth | Art

1.35K 0

κείμενο: Αναστασία Βουτσά

Όπως είναι εύκολο να παρατηρήσει κανείς στον χώρο της τέχνης μέχρι την εποχή του Μοντερνισμού, η παρουσία των γυναικών καλλιτεχνών είναι από σπάνια έως ανύπαρκτη. Ενώ η καλλιτεχνική δραστηριότητα των γυναικών υπήρχε ως ένα βαθμό [ανάλογα με την εποχή και τους περιορισμούς που έθετε στις γυναίκες], μέσα στην ιστορία της τέχνης, βλέπουμε γυναίκες που περισσότερο ποζάρουν ως μοντέλα σε πίνακες και έργατέχνης, παρά έχουν φιλοτεχνήσει κάποιο πίνακα.

Αργότερα, και κυρίως μετά το κοινωνικό ξέσπασμα του φεμινιστικού κινήματος, η παρουσία και η δράση των γυναικών καλλιτεχνών έγινε πιο έντονη, ενώ περισσότερες γυναίκες ξεκίνησαν να γίνονται γνωστές σε μεγαλύτερο κοινό. Μια καλλιτέχνης η οποία κατάφερε να αποσπάσει τον θαυμασμό ενός διεθνούς κοινού υπήρξε η Βρετανίδα γλύπτρια, Barbara Hepworth.

H Barbara Hepworth, γεννήθηκε στο Wakefield του Yorkshire τον Ιανουάριο του 1903 και σπούδασε στο Κολλέγιο Τεχνών του Λιντς και στο Βασιλικό Κολλέγιο Τεχνών του Λονδίνου. Έμαθε να λαξεύει την πέτρα, τον ένα χρόνο που βρίσκονταν στη Ρώμη (1925-1926) μαζί με τον πρώτο σύζυγο της, τον γλύπτη John Skeaping. Αυτό ωστόσο δεν αποτέλεσε κομμάτι της κανονικής εκπαίδευσης της γλύπτριας εκείνη την εποχή.

Το 1931 η Hepworth γνώρισε τον ζωγράφο και δεύτερο σύζυγό της Ben Nicholson  (1894-1982) και ξεκίνησαν να συνεργάζονται πολύ στενά, μένοντας μαζί από την άνοιξη του 1932. Οι φόρμες στα γλυπτά της Hepworth άρχισαν να απλοποιούνται όλο και περισσότερο. Το 1931-32, έκανε ένα μικρό, σχεδόν αφαιρετικό γλυπτό από αλάβαστρο το οποίο καταστράφηκε κατά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό ήταν το πρώτο της αφαιρετικό έργο.

Το κυρίαρχο στοιχείο του συγκεκριμένου γλυπτού, ήταν μια μεγάλη τρύπα στη μέση του. Αυτή η ιδέα, υιοθετήθηκε αμέσως από τον φίλο της Henry Moore. Ο Moore και η Hepworth, θέλησαν από κοινού να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο της γλυπτικής, αναζητώντας την αρμονία στις κυρτές και κοίλες επιφάνειες των έργων τους. Αυτή η φόρμα με την τρύπα στο κέντρο, εκτέθηκε με τον τίτλο Abstraction στην Gallery Tooth τον Νοέμβριο του 1932.

Μέχρι το τέλος του 1934, η Hepworth έκανε μόνο αφηρημένα γλυπτά –όχι απλοποιήσεις ή αφαιρετικές προσεγγίσεις ανθρώπινων ή οργανικών μορφών, όπως στις περιπτώσεις των σύγχρονών της, Brancusi και Arp. Αυτά τα έργα από την Hepworth, μπορούν να θεωρηθούν ως τα πρώτα ολοκληρωμένα αφαιρετικά γλυπτά που δημιουργήθηκαν σε όλο τον κόσμο, ανάλογα με τα λαξευμένα λευκά ανάγλυφα που δημιουργούσε ταυτοχρόνως ο ζωγράφος και δεύτερος σύζυγός της Ben Nicholson. Στα επόμενα πέντε χρόνια, μέχρι το 1939, ανέπτυξε ένα ευρύ ρεπερτόριο από πολύ απλά αφαιρετικά σχήματα μέσα στα έργα της.

Η πίστη της στην αφαιρετική τέχνη, έφερε την Hepworth στο προσκήνιο της μοντέρνας τέχνης. Μαζί με τον Ben Nicholson, ξεκίνησε να επισκέπτεται το Παρίσι κατά το 1933, όπου οι δύο καλλιτέχνες έρχονταν σε επαφή με μέλη της avant-garde καλλιτεχνικής κοινωνίας, όπως για παράδειγμα τον Braque, τον Picasso, τον Brancusi και άλλους. Οι δύο καλλιτέχνες, έγιναν μέλη μιας ομάδας  που ονομαζόταν «Abstraction- Création»η οποία είχε έδρα το Παρίσι.

Ο τραγικός θάνατός της, ήρθε στις 20 Μαΐου το 1975. Μετά από μια περίοδο σοβαρής ασθενείας, η καλλιτέχνης απανθρακώθηκε, όταν από λάθος, το στούντιό της στο St. Ives πήρε φωτιά. Η οικογένειά της, ένα χρόνο αργότερα, άνοιξε το στούντιο στο κοινό, όπως επιθυμούσε και η ίδια η Hepworth. Η δουλειά της σήμερα, εκτίθεται σε περισσότερες από εκατό δημόσιες συλλογές σε όλο τον κόσμο.

Comment

Your email address will not be published.

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε με τη χρήση cookies εκ μέρους μας. πληροφορίες

Διαφημιστικά Μηνύματα και cookie DoubleClick DART Το cookie DoubleClick DART χρησιμοποιείται από την Google στις διαφημίσεις που προβάλλονται στους ιστότοπους των συνεργατών της, όπως σε ιστότοπους που προβάλλουν διαφημίσεις του AdSense ή συμμετέχουν σε πιστοποιημένα από την Google δίκτυα διαφημίσεων. Όταν οι χρήστες επισκέπτονται τον ιστότοπο alternactive.gr και βλέπουν ή κάνουν κλικ σε μια διαφήμιση, ενδέχεται να αποθηκευτεί ένα cookie στο πρόγραμμα περιήγησης του εν λόγω τελικού χρήστη. Τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί από αυτά τα cookie θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βοηθήσουν στην καλύτερη προβολή και διαχείριση των διαφημίσεων στον(στους) ιστότοπο(-ους) του εκδότη και στον ιστό.

Close