alternative action, alternative thinking

Θωμάς Τουρναβίτης: Μέσα από την «αφροσύνη» του εξπρεσσιονισμού | Interviews

983 0

Της Ζέτας Τζιώτη ●

Συναντήσαμε τον Θωμά Τουρναβίτη στο ατελιέ του στο Κερατσίνι. Χώρος εντυπωσιακός, καθώς η ζωγραφική κυριαρχεί παντού. Τελάρα στο πάτωμα, μουσαμάς στον τοίχο και λαδομπογιές. Όλα όμως με σειρά και τάξη! Μας υποδέχτηκε ευγενέστατα και μας μίλησε με πάθος για τον τρόπο που εκφράζεται μέσα από την τέχνη.

Θωμά, δεν έχεις κάποιον εικαστικό στην οικογένειά σου. Μεγάλωσες σε στρατιωτική οικογένεια, η οποία όπως αντιλαμβανόμαστε, σε ενθάρρυνε συναισθηματικά στη ζωγραφική. Πως πήρες την απόφαση να ασχοληθείς επαγγελματικά με αυτό.

Η μητέρα μου ζωγράφιζε μέχρι την ηλικία των 17 μου, με κάρβουνο. Απο την άλλη, ο πατέρας μου ήταν στρατιωτικός, στο επάγγελμα. Τα άρβυλα τα άφηνε έξω από την πόρτα του σπιτιού, όπως και τη δουλειά του. Στο σπίτι ηχογραφούσε μουσικές. Προσωπικά, δε πήρα αποφάσεις για τα επαγγέλματα που έκανα. Δούλευα για να είμαι άνετος. ‘Oμως στη ζωγραφική είδα εμένα. ‘Εσφιξα το πνεύμα και είδα πάλι. Δουλεύω για τον άνθρωπο, όχι για το άτομο μόνο και τη κοινωνία! Αν αυτό θεωρείται επάγγελμα.

Πόσο εύκολο είναι για έναν καλλιτέχνη, που δεν κατάγεται από καλλιτεχνική οικογένεια ή δεν είναι δικτυωμένος να διαπρέψει και να ξεχωρίσει επαγγελματικά στο χώρο της τέχνης;

Το να εξηγήσω ποσο δύσκολο ή εύκολο, είναι αδύνατο. Είναι λαικισμός. Ειναι φωνές άλλων που γκρινιάζουν για τα “μέσα” και τους γνωστούς των γνωστών. Πιστεύω στο έργο. Πιστεύω οτι η Τέχνη θα κρίνει το έργο. Η “δικτάτωρ” τέχνη, αυτη η εταίρα του ολοκληρωτισμού, που δε σε αφήνει πιο πάνω απο το ένστικτο σου, αυτή που σου λέει τι θα κάνεις, που θα πάς και μέχρι εκεί θα φτάσεις. Η τέχνη είναι ένστικτο. Όταν πεινάς πας να φάς. Όταν νυστάζεις, πέφτεις για ύπνο. ‘Eτσι ειναι η τέχνη. Η τέχνη δεν είναι δημοκρατική, γιατί δεν είναι ο μέσος όρος. Η τέχνη δεν είναι αναρχική γιατί ο δαρβινισμός δεν υφίσταται στο σώμα της!

Fisherman, 59x57 cm, oil on canvas Fishermen, 150 x 150 cm, oil on cnavas Fishing Boat, 180x220 cm, oil on canvas

Σπούδασες φωτογραφία στο πανεπιστήμιο του Derby στη Μ. Βρετανία και μεταπτυχιακές σπουδές στο Βερολίνο, Γερμανία. Συμμετείχες σε κινηματογραφικές πρεμιέρες, σε μικρού μήκους ντοκιμαντέρ. Πόσο σε βοήθησαν οι σπουδές αυτές να δεις τη ζωγραφική από άλλο πρίσμα;

Πριν τις σπουδές μου στο εξωτερικό, σε ηλικία 16 ετών, μαθήτευσα για δύο χρόνια στο εργαστήρι του Νίκου Στέφου. Αφού πήρα το πτυχίο μου στη φωτογραφία στο Πανεπιστήμιο του Ντέρμπι στη Μεγάλη Βρετανία, μεταφέρθηκα  στο Βερολίνο για μεταπτυχιακές σπουδές, όπου παρακολούθησα σεμινάρια σημειολογίας και αστικοποίησης της εικόνας.

Η φωτοτεχνία της φωτογραφίας για δημιουργία εικόνας με ώθησε να επιστρέψω στο “μέσον” Ζωγραφική. ‘Οπως και η ψηφιακή εποχή έπαιξε μεγάλο ρόλο στο να με λιγώσει με το πώς χρησιμοποιείται το “μέσον” Φωτογραφία.

Το πνεύμα μου λιγώθηκε σα δύποδος σκύλος απο τη κρεατομηχανή της ψηφιακής εικόνας. ‘Ομως χρησιμοποιώ την στατική ή κινούμενη εικόνα για τη παρουσίαση της ζωγραφικής μου στο ευρύ κοινό, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στον καθένα να ενημερώνετε για τη πορεία μου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Kινηματογραφικά παραδείγματα οι αναγνώστες θα βρούν στο ονομαστικό κανάλι μου στην ιστοσελίδα του www.vimeo.com

MONTPELLIER from THOMAS TOURNAVITIS on Vimeo.

Έχεις εργασθεί ως καθηγητής σημειολογίας σε Τμήμα Φωτογραφίας και ως δάσκαλος καλλιτεχνικών. Θεωρείς ότι η διδασκαλία περιορίζει τον δημιουργό;

Η διδασκαλία δεν περιορίζεται σε τέσσερις τοίχους. Να διδάσκεις και να ζωγραφίζεις είναι φύση αδύνατον. Φυσικά και υπάρχουν παραδείγματα ανθρώπων που το πράττουν. Πιστεύω, οτι όταν ζωγραφίζεις και διδάσκεις, είναι σαν να ζωγραφίζεις δύο φορές ή να διδάσκεις δύο φορές. Είναι αδύνατο να αφιερωθείς ολοκληρωτικά σε ενα απο τα δύο, αν πράττεις και τα δύο συνάμα. Να διδάσκεις περιοδικά, σε βάθος χρόνου ειναι εφικτό.

Οργάνωσες, κατά τέτοιο τρόπο, την εμπειρική σου φιλοσοφία, έτσι ώστε να δημιουργήσεις έργα αντίθετα με κάθε κλισέ, άναρχα αλλά με ηθικές αρχές. Ποιες είναι οι επιρροές που έχεις δεχθεί;

Όπως προείπα η τέχνη δεν είναι  άναρχη, γιατί ο δαρβινισμός δεν υπάρχει στο σώμα της. Όσο για την ηθική μου συμμετρία, μπορώ να πω οτι προφυλάσει την παιδική ηλικία μου, απο την αναγκαιότητα της ωρίμανσης, που είναι φυσική μέριμνα του καθενός. Επιρροές εκτρέφω απο το νέο-ιμπρεσιονισμό και τον εξπρεσιονισμό όπως σημειώνει και ο Mανώλης Πεταλάς.

Βλέποντας τα έργα σου, ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια δημιουργική παιδική ψυχή. Πιστεύεις, ότι αυτό θα αλλάξει όταν επέλθει η ωριμότητα ή ότι ο καλλιτέχνης οφείλει να διαφυλάττει την παιδικότητά του;

Δε μπορώ να μιλήσω για ένα γενικό πρόσωπο του καλλιτέχνη, ως προς τι μπορεί να κάνει ή όχι. Η δουλειά μου προστάζει τι να κάνω και εγω είμαι εντολοδόχος. Το έργο μου δε κρύβει cliche, αλλά δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στο κόσμο διεθνώς. Θίγει ζητήματα απώλειας γεωπολιτικής σκοπιάς και υπογραμμίζει την αναγκαιότητα αυτής για να υπάρξει κατεύθυνση.

Τελάρα στο πάτωμα ή μουσαμά στον τοίχο και λαδομπογιές! Μίλησε μας για την τεχνοτροπία των έργων σου.

Συγκεκριμένα δουλεύω με κομμένο μουσαμά στα μέτρα μου, καρφωμένο στον τοίχο. Διαδικαστικά μόνο περνάει στο πάτωμα για κάποιο χρονικό διάστημα , ώστε να επιστρέψει και να ολοκληρωθεί στο τοίχο, πριν το τελάρωμα και τη κορνίζα. Δουλεύω με λάδια οικοδομής, ντουκόχρωμα, με ελάχιστα λαδοπαστέλ και μελάνι. Οι επιφανειες κατά πλειοψηφία ειναι μουσαμάς (103), λινό ή ξύλο (maple).

Τι έννοιες θέλεις να εκφράσεις με τα έργα σου και τον τρόπο που απεικονίζεις τις σκέψεις σου σ αυτά;

Συγκεκριμένα, ζώνω πάνω στο έργο μου τη διάθεση, ότι o καταλύτης ειναι η συνέπεια στη προνόηση. Απεικονίζω ενα “τιμόνι” που κρατάω και το “πλοίο” που ξέρει ότι μας έχει πάνω του. Εκφράζω τα λίγα που είναι περισσότερα απο το μέτρημα. Τονίζω οτι σκοντάφτουμε ο ένας πάνω στον άλλο, ενώ ζηλεύουμε τα πουλιά που πετούν ανέγγιχτα. Εμφανίζω στοιχεία θανάτου του “δασκάλου” που αντικαταστάθηκε με την άποψη μόρφωμα.

Δίνεις την εντύπωση ότι η ζωή σου και η τέχνη σου κινείται στα άκρα. Τι έχεις να σχολιάσεις γι αυτό;

Εγώ ήρθα, βήμα-βήμα με το μέτρο και φωνή ανάλογη. ‘Εκαιγα τη βροχή και η φύση βογκούσε, ξέρναγε πάνω μου βάσανα. ‘Αλλοτε μου κρατούσε το χέρι, αλλοτε με κλωτσούσε στο πόδι. «Αιτούμαι να δω και από την άλλη μεριά του κεραυνού», όπως έλεγε ο Ελύτης. Σχεδόν τριάντα-πέντε χρόνια μυστήρια και Aναστάσεις. ‘Ενα πινέλο σαν άλογο Bronco, αδάμαστο και ολοκληρωτικό. Τέρας μπροστά μου!

Εκφράζεσαι με ενθουσιασμό μέσα από τα χρώματα και την γραμμή των έργων. Θεωρείς ότι επικοινωνείς με το κοινό σου; Στην προσπάθεια επικοινωνίας σου με τον κόσμο, πως γεφυρώνεται ο θεατής με το έργο;

Η γραμμή μου ειναι σκληρή γιατί ξέρει τον έρωτα, το χρώμα μου έχει τον Ήλιο για πατέρα και το αλάτι για μάνα. Η γεωπολιτική σκοπιά των έργων μου τονίζουν την ευτυχία της “THALASSA©” μας. Μία ευτυχία χωρίς αίτια προέλευσης. Μια ευτυχία που ενθουσιάζει τον κάθε αναγνώστη, το θεατή γιατί είναι αέναη. Με συνέπεια ελευθερώνω αμετάπειστος. Είμαι «κάπως»…όπως σημειώνει ο Mανώλης Πεταλάς. “Ζωγραφίζει γιατί δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Σαν ν’αναπνέει ή σαν να προσεύχεται…” Δεν είναι ούτε σεμνός, ούτε αλαζόνας, δημιουργεί στον αστερισμό του ρεμβασμού και του έρωτα, τηρεί τα ήθη και έθη της φυλής του. Τα έργα του αποτελούν έντιμες ομολογίες, απεικονίσεις μιας σφύζουσας εσωτερικής ζωής. Η Ζωγραφική του αφυπνίζει το κεντρικό  νεύρο του νου.”

Είσαι ικανοποιημένος από τους χώρους, που έχεις δείξει τη δουλειά σου ως σήμερα; Σε ποιες χώρες στο εξωτερικό έχουν εκτεθεί έργα σου;

Ευχαριστημένος είμαι με το επίπεδο συνεργασίας στους χώρους που έχω δείξει τη δουλειά μου. Αντίθετα, σε ελάχιστες περιπτώσεις δεν άφησα τον εαυτό μου να δυσαρεστηθεί από εμπορίσκους και οπορτουνιστές. Έργα μου έχουν εκτεθεί στη Γαλλία, στη Κροατία, στη Σλοβακία, στη Βοσνία και στη Νότια Κορέα. Στην Ελλάδα έργα μου έχουν εκτεθεί στην Αθήνα (Gallery Kourd), στο Βόλο (Μουσείο Τσαλαπάτα), στη Λάρισα (Μουσείο Χατζηγιαννειο), στη Ξάνθη (Gallery Ορφέως 20) και στη Καρδίτσα (Gallery F).

Ως παιδί που μεγάλωσε στο λιμάνι έχεις έντονες επιρροές από τη “THALASSA©”. Έτσι ονομάζεται και η τελευταία σου δουλειά. Θα ήθελες να μας μιλήσεις γι αυτήν;

Ο Πειραιάς είναι  “THALASSA©”, η Ελλάδα ειναι “THALASSA©”. Ακόμη και στον Ταύγετο ή στον Όλυμπο να ανέβεις, θα μυρίζεις το αλάτι, θα βλέπεις “THALASSA©”. Έτσι η γεωπολιτική σκοπιά της τελευταίας ζωγραφικής μου σειράς είναι η “THALASSA©”. Από την άλλη, ο Πειραιάς, το Κερατσίνι, η Ιχθυόσκαλα, όπου είναι και το εργαστήρι, είναι περιοχές ναυτικές. Ειναι λιμάνι, ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο στην επιβατική κίνηση απο την αρχαιότητα. Από εδώ περνάνε όλοι και όλα. Ειναι κόμβος πολιτισμών, ιδεών, προσωπικοτήτων, επαγγελμάτων κατευθύνσεων και περισσότερων παραγόντων ζωής.

Θα μπορούσες να διαμείνεις μόνιμα στο εξωτερικό και να εμπνευστείς προκειμένου να έχεις καλύτερη πρόσβαση σε εκθέσεις και galleries του εξωτερικού;

Ιδανικά είναι που ζώ στη Ελλάδα, στον Πειραιά. Δουλεύω μέσα και έξω απο τη χώρα. Μ αρέσει να ζω και να παράγω με πυρήνα τον τόπο, που γεννήθηκα. Όμως, αν προκύψει συνεργασία που πρέπει να διαμείνω σε χώρα του εξωτερικού, θα το έκανα οπως και στο παρελθόν, που έμενα 4 χρόνια στη Μεγάλη Βρετανία και 2 χρόνια στο Βερολίνο. Έτσι κι αλλιώς δουλεύω για τον άνθρωπο, οχι μόνο για το άτομο και τη κοινωνία.

Που θα εκτεθεί η τελευταία σου σειρά ζωγραφικής “THALASSA ©”;

Είμαι περήφανος να σας ενημερώσω, ότι η τελευταία ζωγραφική σειρά μου “THALASSA ©” έχει παρουσιαστεί για πρώτη φορά στις 13 Νοεμβρίου του 2014, στην Gallery Kourd στην Αθήνα. Στη συνέχεια, η σειρά ταξίδεψε στο εξωτερικό για να εκτεθεί στην Πινακοθήκη του “School of Art and Design” στο Ζάγκρεμπ (Κροατία) την 20η  Απριλίου του 2015. Ομοίως, η σειρά κυοφορείται και θα παρουσιαστεί τη Παρασκευή 13 Νοέμβριου ως 06 Δεκεμβρίου 2015, στη Gallery Cit (Heydukova 15) στη Μπρατισλάβα (Σλοβακία). Απο το καινούργιο χρόνο η σειρά επιστρέφει, και  ευελπιστώ να παρουσιαστεί ολοκληρωμένη σε gallery της Αθήνας.

Έχεις άλλα σχέδιά για το εγγύς μέλλον;

Αυτή τη περίοδο, έργο μου εκτίθεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Seokdang στη Νότια Κορέα. Ταυτόχρονα, ολοκληρώνω ένα πεζογράφημα εικονογραφημένο και μια συλλεκτική σειρά κρασιών του A.Potsios, περιορισμένης έκδοσης, με επιλεγμένα έργα μου στην έτικετα. Περισσότερες λεπτομέρειες και πληροφορίες θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα www.thomastournavitis.org

Capture

Βιογραφικό:

Ο Θωμάς Τουρναβίτης γεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα. Φοίτησε στο εργαστήρι του γλύπτη Νίκου Στέφου (1997-1999). Αποφοίτησε το 2005 από τη Σχολή Καλών Τεχνών του Ντέρμπι (Ηνωμένο Βασίλειο) με BA in FINE ARTS (DP) και με μεταπτυχιακές σπουδές σε αντίστοιχη σχολή Philharmonie στο Βερολίνο (Γερμανία 2006). Εργάστηκε ως καθηγητής σημειολογίας στο Τμήμα Φωτογραφίας του Δ. ΙΕΚ Βόλου και ως δάσκαλος καλλιτεχνικών σε ιδιωτικά και δημόσια δημοτικά της πόλης του Βόλου. (2008-2010). Το 2013 έγινε επίσημο μέλος της καλλιτεχνικής κοινοτητας του Σαράγεβο (Ulubih). Μέχρι σήμερα ζεί και εργάζεται στο Aτελιέ του στο Πειραιά.

Επιλεγμένες Εκθέσεις

Aτομικές
Ζωγραφική I, Toss Gallery, Θεσσαλονίκη, Eλλάδα 2011.
Ζωγραφική II, Ορφέως 20 Gallery, Ξάνθη, Eλλάδα 2012
Ζωγραφική III, Αχίλλειον, Βόλος, Eλλάδα 2012
Είδωλα, Μελάνυθρος Gallery, Αθήνα, Eλλάδα 2013
Kυκλώπεια, Java Gallery, Σαράγεβο, Βοσνία­Ερζεγοβίνη 2013
Kυκλώπεια II, Gradska Galllery, Μπίχατς, Βοσνία­Ερζεγοβίνη 2014
Kυκλώπεια III, ­ισμός Gallery, Αθήνα, Eλλάδα 2014
THALASSA, Kourd Gallery, Αθήνα, Eλλάδα 2014
Sommelier, La Courette, Μονπελιέ, Γαλλία 2014
THALASSA II, Σχολή Καλών Τεχνών, Ζάγκρεμπ, Κροατία 2015
THALASSA III, Cit Gallery, Μπρατισλάβα, Σλοβακία 2015

Ομαδικές
Τριλογία, Τελωνείο­Κτίριο Α, Βόλος, Eλλάδα 2010
Τριλογία II, Χατζηγιάννειο, Λάρισα, Eλλάδα 2010
Νέοι Καλλιτέχνες (Unesco), Kourd Gallery, Αθήνα, Eλλάδα 2012
Ένδυμα Περιπάτου, Λάτσειο Δημοτικό Μέγαρο, Πύργος, Eλλάδα 2014
Asian Highway, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Seokdang, Νότια Κορέα 2015

Διεθνή Συμπόσια
Πανεπιστήμιο Özyeğin, Τουρκία 2014
Pocitelj, Βοσνία­Ερζεγοβίνη 2013
Πανεπιστήμιο KTO, Τουρκία 2013
Κάστρο Mojmirovce, Σλοβακία 2012

Μόνιμες Συλλογές
Ίδρυμα­ Οικογένεια Ν.Τσάκος, Eλλάδα
Συλλογή Χάικ Κουρδογλανιάν, Eλλάδα
Συλλογή Γεώργιος Ταρζέντης, Eλλάδα
Συλλογή Θεόδωρος Πότσιος, Eλλάδα
ULUBIH, Βοσνία­Ερζεγοβίνη

Comment

Your email address will not be published.

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε με τη χρήση cookies εκ μέρους μας. πληροφορίες

Διαφημιστικά Μηνύματα και cookie DoubleClick DARTΤο cookie DoubleClick DART χρησιμοποιείται από την Google στις διαφημίσεις που προβάλλονται στους ιστότοπους των συνεργατών της, όπως σε ιστότοπους που προβάλλουν διαφημίσεις του AdSense ή συμμετέχουν σε πιστοποιημένα από την Google δίκτυα διαφημίσεων.Όταν οι χρήστες επισκέπτονται τον ιστότοπο alternactive.gr και βλέπουν ή κάνουν κλικ σε μια διαφήμιση, ενδέχεται να αποθηκευτεί ένα cookie στο πρόγραμμα περιήγησης του εν λόγω τελικού χρήστη. Τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί από αυτά τα cookie θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βοηθήσουν στην καλύτερη προβολή και διαχείριση των διαφημίσεων στον(στους) ιστότοπο(-ους) του εκδότη και στον ιστό.

Close