alternative action, alternative thinking

[Nomades artcore] – [ΑΝΑ]ΜΕΣΑ | Interviews

852 0

Συνέντευξη: Μυρτώ Χαραλάμπους

μια παράσταση – παρατήρησης για τον κεντρικό χώρο [ανά]μεσα μας.

Τρεις γυναίκες συγκρούονται και ενώνονται στην πρώτη χορογραφική απόπειρα της Κωνσταντίνας Γιασεμίδου που κάνει την πρεμιέρα της τη Δευτέρα 4 Μαΐου στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στα πλαίσια του 14ου φεστιβάλ Ελλήνων χορογράφων. Μία στάση των νομάδων αφιερωμένη στη σύγκρουση.

Σύγκρουση: ( συν + κρούση) χτύπημα σωμάτων που κινούνται αντίθετα / αντίθεση, ρήξη / συμπλοκή, διαμάχη
Κρούση: στιγμιαία προσέγγιση δύο σωμάτων
Ανάμεσα :στο διάστημα που ενώνει ή χωρίζει δύο σημεία ή πράγματα, στο παρεμβαλλόμενο διάστημα

Μετά από πολυετή παρουσία στο χώρο του θεάτρου και του χορού, έχοντας ασχοληθεί ιδαίτερα με την έρευνα της κίνησης, του λόγου και της αναπνοής, αυτό που αναζητά η Κωνσταντίνα Γιασεμίδου είναι η σωματοποίηση του εσωτερικού λόγου – είτε αυτός καταλήγει να εκφράζεται μόνο με το σώμα, είτε με λέξεις- . Η έρευνα της στοχεύει να έρθει ένα βήμα κοντύτερα στην ένωση του χορού με το σωματικό θέατρο, βρίσκοντας σημείο επαφής στο λόγο για τον οποίο δρα και κινείται ένα σώμα. Όπως λέει, γιατί κινούμαστε και όχι πώς.
Μιλήσαμε μαζί της για την παράσταση «[ΑΝΑ]ΜΕΣΑ» και να τι μας είπε.

Ανάμεσα που ;
Το αρχικό θέμα που με απασχολούσε ήταν η σύγκρουση. Πριν από κάθε παράσταση κάνουμε μια αρχική έρευνα, στην οποία ανέφερα συνέχεια τη λέξη ανάμεσα. Βρίσκομαι ανάμεσα σε επιθυμίες, αποφάσεις, συναισθήματα.. Ανάμεσα σε δύο πόλους κάθε φορά οι οποίοι προκαλούν εσωτερική σύγκρουση κάνοντας αναπόφευκτη και την εξωτερική. Δίπολα .. ζωή/θάνατος, αλλά και επιλογές, να μείνω/να φύγω κλπ..

ΑνάΜεσα_Σε ένα κόσμο γεμάτο αντιθέσεις αναζητάμε τον ενδιάμεσο χώρο που συναντιέται το θέατρο με τον χορό, τον χώρο ανάμεσα στο εσωτερικό και εξωτερικό σώμα όπου οι επιθυμίες και οι αποφάσεις δημιουργούν πόλους κίνησης και ακινησίας, έλξης και απώθησης, σύγκρουσης και ένωσης.

Και τι επιλέγεις;
Περισσότερο με απασχολεί το γιατί έρχομαι σε σύγκρουση, τί είναι αυτή η ενέργεια και ποιά η δυναμική της. Έχω την οριζόντια σύγκρουση, μεταξύ συναισθήματος και σκέψης και την κάθετη μεταξύ της ίδιας τη σκέψης – το μυαλό σε 2 / το συναίσθημα σε 2 / το σώμα σε 2-..Ανάμεσα σε αυτές τις πλευρές που δημιουργούν τη σύγκρουση αρχίζει η περαιτέρω έρευνα.

Από την οποία προκύπτει το υλικό της παράστασης;

Ναι, το υλικό προκύπτει πάντα μέσω έρευνας. Ξεκινάμε έχοντας κάτι στο μυαλό μας, το οποίο τελικά στην πορεία αλλάζει. Στη συγκεκριμένη παράσταση, το πρωταρχικό ερέθισμα ήταν ένα κείμενο του Γιάννη Σιούτη, βασικού μέλους της ομάδας.

Είχε πλάκα, γιατί την περίοδο που μοιραζόμουν τους προβληματισμούς μου εκείνος ήταν στη διαδικασία συγγραφής μιας ποιητικής συλλογής πολύ κοντά σε δικές μου αναζητήσεις. Μου το έδωσε και μέσω της σωματοποίησης του κειμένου, που προέκυψε μέσα από αυτοσχεδιασμό αλλά και από τα βιώματα των ίδιων των περφόρμερ –τα οποία καταγράφαμε- γεννήθηκε σιγά σιγά η παράσταση. Είναι ένα πολύ ανθρώπινο και υπαρξιακό κείμενο. Σχεδόν συμπαντικό. Αντιμετωπίζει την κατάσταση ‘ανάμεσα’ από μία συμπαντική σκοπιά, την αποδέχομαι και πορεύομαι μαζί της.

έχω τοποθετήσει την καρδιά μου
ανάμεσα στους δείκτες του ρολογιού,
παλεύοντας με οξείες και αμβλείες .
Ταλαιπωρούμε χρόνια
Και χρόνια
και καιρούς.
Αυτό το κόντρα τέμπο της καρδιάς
με το ρολόι.
Σε κόντρα τέμπο και η ψυχή,
με αυτήν την κοινωνία.
[ ]
Ανάμεσα από δύο γεννιόμαστε
Απέναντι από τις δύο μας φύσεις.
Τα δυο παράγουν το ένα.
(Γιάννης Σιούτης)

Επί σκηνής έχουμε 3 γυναίκες, παρ’όλο που αιωρείται και η παρουσία ενός άντρα.

Ναι, η αίσθηση του άντρα υπάρχει, όχι τόσο ως η καθ’εαυτή παρουσία ενός άντρα όσο ως σύμβολο που παραπέμπει στο δίπολο άντρα-γυναίκας. Κατά βάση η ομάδα αποτελείται από 4 σταθερά μέλη και απο κει και πέρα, αναλόγως το project, συνεργαζόμαστε με καλλιτέχνες από κάθε χώρο. Αυτή τη φορά συνεργάστηκα με δύο ηθοποιούς, την Ευτυχία Φρατζεσκάκη και τη Στεμίνα Σαπουνά, και με τη χορευτρια Νάντια Μαύρου. Αυτές οι τρεις γυναίκες- σύμβολα αντιπροσωπεύουν τα τρία βασικά κομμάτια της ανθρώπινης ύπαρξης: το νοητικό, που εμπερικλείει πεποιθήσεις – σκέψεις -ιδέες, το συγκινησιακό που αφορά τα συναισθήματα και το αιθερικό, των αισθήσεων, που είναι κοντά σε μια πιο ενστικτώδη πλευρά μας.

Ποια η σχέση των τριών; Υπερτερεί εν τέλει κάποια από τα κομμάτια αυτά;

Αναλόγως το τί είναι αυτό το οποίο διαπραγματευόμαστε κάθε φορά. Ούτως ή άλλως, έχουμε και τα τρία αυτά στοιχεία. Άλλος βασίζεται περισσότερο σε νοητικές λειτουργίες, άλλος στο συναίσθημά του..Βλέπεις εν τέλει πως αυτή η εσωτερική σύγκρουση παίρνει μορφή και στη σύγκρουση που βλέπουμε στην κοινωνία, σε μια πόλη, μια χώρα..Και νομίζω η πάλη γίνεται για το πώς αυτά τα τρία θα βρεθούν σε αρμονία. Η ισσοροπία των τριών επιπέδων. Γιατί και τα τρία είναι απαραίτητα. Σε σχέση με την ανισσοροπία που προκύπτει, την αντιλαμβάνομαι ως οδηγό για την προσωπική μας εξέλιξη, αν δεν μας ακινητοποιήσει! Είναι μια καλή ευκαιρία να αναμετρηθούμε με τον εαυτό μας, να συνειδητοποιήσουμε και εν τέλει να αποδεχτούμε.

Πως ήταν να δουλεύεις με δύο ηθοποιούς και μία χορεύτρια;

Εστίασα περισσότερο στην αναζήτηση ενός κοινού χώρου, μιας κοινής εισόδου. Αυτό είναι και ένα από τα στοιχήματα που θέτω, το πώς θα συνδεθεί ο χορός με το θέατρο. Γι’ αυτό και χρησιμοποίησα πολύ την αναπνοή ως μέσο για να φτάσω εκεί. Δουλέυω με την αναπνοή τα τελευταία χρόνια. Είναι η εμμονή μου. Γεννιέμαι με εισπνοή, πεθαίνω εκπνέεοντας ενώ στο μεσοδιάστημα ζω. Η αναπνοή είναι που ανοίγει εσωτερικούς χώρους, οι οποίοι δημιουργούν εν τέλει έναν ολόκληρο χορό. Αν δεν αναπνέω, δεν αναπνέει τίποτα απ’όσα κάνω.

Μετατοπίστηκε η σκέψη σου σε σχέση με αυτό που είχες στο μυαλό σου στην αρχή των προβών;

(χαχα) μόνο μετατοπίζομαι! Ψάχνω πώς οι αδυναμίες μπορούν να γίνουν δύναμη και πώς παίρνεις τη δυσκολία και πας με αυτήν, βρίσκοντας άλλους τρόπους.. και τελικά είναι συνεχές το παιχνίδι αυτό. Γι’ αυτό και δεν έχω να προτείνω κάτι. Τη λύση τη βρίσκει ο καθένας μόνος του. Η παράσταση λειτουργεί μάλλον ως μεγεθυντικός φακός μιας πραγματικότητας παρά ως διδαχή. Η συνειδητοποίηση του τι συμβαίνει σε σχέση με τις συγκρούσεις μας παρά ο κανόνας για το πώς πρέπει η θα πρεπε να ήταν τα πράγματα.

Και από όλα αυτά τελικά τι είναι αυτό που θα δούμε;

Φωτισμένα σημεία συγκρούσεων, τα οποία θέλουμε να επικοινωνήσουμε. Μέσα μας, από όλη τη διαδικασία, μπορεί να κρατήσαμε πολλά. Τώρα καλούμε το θεατή να περπατήσει μαζί μας σε μια πιο συμπυκνωμένη πορεία.

Ευχαριστούμε πολύ την Κωνσταντίνα και την ομάδα Νομάδες!

Σύλληψη – σύνθεση χορογραφίας: Κωνσταντίνα Γιασεμίδου
Δραματουργία: [nomades artcore ]
Βοηθός Χορογράφου: Γιωργία Λάσκαρη
Σύνθεση – Μουσική – Ενορχήστρωση: Κωνσταντίνα Βρεττού – Λεωνίδας Πετρόπουλος
Eρμηνεύουν: Ευτυχία Φρατζεσκάκη, Νάντια Μαύρου, Στεμίνα Σαπουνά
Κείμενα: Γιάννης Σιούτης
Κουστούμια: Μαρία Καραθάνου
Κινηματογράφηση – Μοντάζ: Γιάννης Νικολόπουλος
Παραγωγή: [nomades artcore ]

http://nomadesartcore-oinomades.blogspot.gr/

Παραστάσεις
4 Μαίου – ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης / 9μ.μ.
13-14/20-21 Ιουνίου – χώρος τέχνης 14η μέρα / 8μιση μ.μ

Ολόκληρο το πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ.
http://www.mcf.gr/el/whats_on/?ev=14o_festibal_horoi_somateioi_ellinon_horocrafon

Comment

Your email address will not be published.

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε με τη χρήση cookies εκ μέρους μας. πληροφορίες

Διαφημιστικά Μηνύματα και cookie DoubleClick DARTΤο cookie DoubleClick DART χρησιμοποιείται από την Google στις διαφημίσεις που προβάλλονται στους ιστότοπους των συνεργατών της, όπως σε ιστότοπους που προβάλλουν διαφημίσεις του AdSense ή συμμετέχουν σε πιστοποιημένα από την Google δίκτυα διαφημίσεων.Όταν οι χρήστες επισκέπτονται τον ιστότοπο alternactive.gr και βλέπουν ή κάνουν κλικ σε μια διαφήμιση, ενδέχεται να αποθηκευτεί ένα cookie στο πρόγραμμα περιήγησης του εν λόγω τελικού χρήστη. Τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί από αυτά τα cookie θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βοηθήσουν στην καλύτερη προβολή και διαχείριση των διαφημίσεων στον(στους) ιστότοπο(-ους) του εκδότη και στον ιστό.

Close