alternative action, alternative thinking

Οι Ερημίτες | Think

603 0

Διάβασα πρόσφατα το “Ακόμα και οι Καουμπόησσες μελαγχολούν,” του Τομ Ρόμπινς.

Αφήνοντας στην άκρη τον γέλωτα που μου προκαλεί ο όρος “Καουμπόησσες,” “Cowgirls” στα αγγλικά, “Γελαδάρισσες” δηλαδή, αλλά πως να το κάνουμε, άλλη αίγλη έχει ο καουμπόη, ο έλεγχος ορθογραφίας δε μου το βγάζει καν λάθος, το βιβλίο δε μου άρεσε.

Προφανέστατα δεν είναι η απεικόνιση των δυνατών και απελευθερωμένων γυναικών που με ξένισε, αν μη τι άλλο αυτό ήταν το καλύτερο στοιχείο του βιβλίου. Άλλωστε οι γυναίκες στο έργο του Τομ Ρόμπινς είναι κατά κανόνα έτσι, τουλάχιστον στα έργα του που έχω διαβάσει εγώ.

Αυτό που με ξένισε και που εν τέλει έγειρε για μένα τη ζυγαριά προς το “δε μου άρεσε,” είναι η εμφάνιση του γέρου ερημίτη Chink, ο οποίος ζει σε μια σπηλιά και περιμένει το τέλος της Ιστορίας ή του κόσμου, δε θυμάμαι καλά, ψυχαγωγώντας τον εαυτό του με το να παρακολουθεί τα εικοσάχρονα κορίτσια στο ράντσο από κάτω. Εντάξει, έχουμε δει και πιο περίεργους ήρωες.

Ο ερημίτης αυτός, Γιαπωνέζος, με εμπειρία στα στρατόπεδα συγκέντρωσης Γιαπωνέζων της Αμερικής κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (υπήρχαν, ναι), αποδράει από το στρατόπεδο και ζει για μια δεκαετία με μια φυλή Ινδιάνων οι οποίοι είναι επίσης ερημίτες και κάνουν ότι και αυτός, περιμένουν δηλαδή το τέλος του Κόσμου όπου θα γυρνάνε πια ελεύθεροι στα λιβάδια με ξέπλεκες τις κοτσίδες τους.

Προφανώς και ο Ρόμπινς εξηγεί με μεγάλη λεπτομέρεια τη φιλοσοφία τους και παραπάνω απλώς ειρωνεύομαι με σκοπό να πειράξω λίγο τους φαν του βιβλίου.

Εκεί που θέλω να καταλήξω όμως είναι στο ότι και ο Chink και οι Ινδιάνοι, για όποιον λόγο και αν το κάνουν, αποχωρούν από την κοινωνία, την οποία κατακρίνουν συνεχώς, και περιμένουν το τέλος της προσπαθώντας να αποφύγουν όσο το δυνατόν περισσότερο κάθε επαφή μαζί της.

Και η συμπεριφορά αυτή παρουσιάζεται όχι μόνο ως καλή αλλά ως αγαστή, λογική και ίσως και ως η μόνη λύση.

Κάπου εκεί θα έκλεινα το βιβλίο αν δεν είχα αυτήν την ψύχωση να φτάσω ως το τέλος.

Να ξεκαθαρίσω κάτι, ο Chink δε μου είναι αντιπαθής. Πολλές από τις φιλοσοφίες του, όπως περιγράφονται στο βιβλίο, αντανακλούν δικές μου σκέψεις.

Είναι με τη λογική του ερημίτη που έχω πρόβλημα.

9781842430248

Κάθε κουλτούρα έχει τους δικούς της ερημίτες. Οι χριστιανοί έχουν τους μοναχούς, οι ροκάδες τον Γερο-Μαθιό, οι new age τον Christopher McCandles, οι οπαδοί του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών τον Τομ Μπομπαντίλ, για να μην αρχίσω καν με τους Ινδούς.

Δεν με πειράζει η επιλογή. Είναι ο μύθος που την περιβάλλει.

Δεν αμφιβάλλω ότι η ζωή του ερημίτη είναι δύσκολη, ειδικά του πραγματικού ερημίτη, αυτού που ζει εντελώς μόνος.

Αλλά όχι και μύθος. Όχι. Δεν προσυπογράφω.

Σήμερα ο ερημίτης δε χρειάζεται να φύγει στα βουνά ή στη Σαχάρα. Μπορεί να κάτσει στο δωμάτιό του και να μην κάνει τίποτα. Μπορεί να αποκόψει τον εαυτό του από την κοινωνία χωρίς προσπάθεια, να πάψει να είναι σημαντικός, έστω στα λίγα άτομα του κύκλου του, να πάψει να επιδρά και να αλληλεπιδρά και να έχει, όπως έχουν όλοι οι ερημίτες, το άλλοθι πως δεν κάνει ποτέ λάθος. Να κοιτάζει την κοινωνία αφ’ υψηλού.

Το ονομάζω δειλία.

Γιατί, για να παραφράσω τον Αριστοτέλη, δεν κάνει τίποτα, δε λέει τίποτα, δεν είναι τίποτα.

Σήμερα, πιο πολύ από ποτέ, η ανάγκη της κοινωνίας είναι ενεργοί, ενημερωμένοι και αποφασισμένοι πολίτες. Αυτοί και μόνο αυτοί, που προσπαθούν και αποτυγχάνουν, έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν το σάπιο οικοδόμημα μέσα στο οποίο ζούμε.

Δημιουργώντας τέτοιους υπάρχει η οποιαδήποτε ελπίδα για μια αλλαγή.

Ο ερημίτης έχει παραιτηθεί.

Έχει παραδώσει τα όπλα.

Και έχει αποχωρήσει από το πεδίο της μάχης.

Οι λόγοι του είναι σίγουρα καλοί, λογικοί, μπορεί και άγιοι.

Και εντελώς, μα εντελώς αδιάφοροι.

Να ξεκαθαρίσω κάτι, το άρθρο αυτό δεν είναι ένα κάλεσμα για να “βγει ο κόσμος στους δρόμους.” Ο καθένας αγωνίζεται όπως μπορεί.

Αλλά ας το κάνει.

Comment

Your email address will not be published.

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε με τη χρήση cookies εκ μέρους μας. πληροφορίες

Διαφημιστικά Μηνύματα και cookie DoubleClick DARTΤο cookie DoubleClick DART χρησιμοποιείται από την Google στις διαφημίσεις που προβάλλονται στους ιστότοπους των συνεργατών της, όπως σε ιστότοπους που προβάλλουν διαφημίσεις του AdSense ή συμμετέχουν σε πιστοποιημένα από την Google δίκτυα διαφημίσεων.Όταν οι χρήστες επισκέπτονται τον ιστότοπο alternactive.gr και βλέπουν ή κάνουν κλικ σε μια διαφήμιση, ενδέχεται να αποθηκευτεί ένα cookie στο πρόγραμμα περιήγησης του εν λόγω τελικού χρήστη. Τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί από αυτά τα cookie θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βοηθήσουν στην καλύτερη προβολή και διαχείριση των διαφημίσεων στον(στους) ιστότοπο(-ους) του εκδότη και στον ιστό.

Close