alternative action, alternative thinking

Φωτεινή Κυψέλη | Γιατί το να “φωτίσεις” μια γειτονιά είναι απλό και οικονομικό! | Interviews

1.21K 0

Συνέντευξη: Λίνα Μπακαλέξη

Αναζητώντας ωραίες ιδέες για το επόμενο μου θέμα, έπεσα πάνω στην ομάδα “Φωτεινή Κυψέλη” και στον εμπνευστή της Κώστα Ζαμπέλη, εκπαιδευτικό στο επάγγελμα και βέρο Κυψελιώτη, που μίλησε στο Alternactive για το πρωτότυπό εγχείρημά του σε μια από τις υποβαθμισμένες αλλά πολύ όμορφες περιοχές της Αθήνας.

Η Φωτεινή Κυψέλη λοιπόν, είναι μια ομάδα κατοίκων της Κυψέλης που με ρομαντισμό και αισιοδοξία θέλουν να δούμε και πάλι την Κυψέλη όπως ήταν κάποτε και αποφασίζουν να δώσουν φως στις σκοτεινές γειτονιές της περιοχής, αναβαθμίζοντας έτσι την αισθητική της. Πώς; Φωτίζοντας με ελάχιστο κόστος τις εισόδους των πολυκατοικιών της. Με φως και με μια αίσθηση ασφάλειας, κυριολεκτικά και μεταφορικά.

– Πως προέκυψε και ποια είναι ακριβώς η δράση της Φωτεινής Κυψέλης;

Μάλλον δεν υπάρχει πιο οικονομικός και ταυτόχρονα αποτελεσματικός τρόπος με τον οποίο μπορείς να βελτιώσεις την εικόνα της γειτονιάς σου. Σκέφτηκα λοιπόν, ότι φωτίζοντας την είσοδο μίας πολυκατοικίας αναβαθμίζεις την εικόνα της περιοχής γενικότερα, ενώ ταυτόχρονα όπως είναι αποδεδειγμένο, εξασφαλίζεις σε μεγάλο βαθμό το αίσθημα ασφάλειας που λείπει από τους κατοίκους. Αυτός είναι λοιπόν ο βασικός στόχος στη Φωτεινή Κυψέλη, να πείσουμε τους κατοίκους ότι το φως αναβαθμίζει τις γειτονιές και μας βοηθά να ζούμε και να νιώθουμε πολύ πιο ασφαλείς.

– Πόσο έντονη είναι η ανάγκη κάποιου να διαμορφώσει την περιοχή και τη γειτονιά που μένει;

Έχουμε μεγαλώσει σε μεγάλο βαθμό περιμένοντας τα πάντα από το κράτος. Γενικότερα, θα έλεγα ότι περιμένουμε τα πάντα από τον άλλον, όποιος και αν είναι αυτός. Όμως οι πολυκατοικίες είναι δική μας περιουσία και για να είναι φωτεινές και καθαρές πρέπει εμείς να αφιερώσουμε ελάχιστα λεπτά από το χρόνο μας. Μας αρέσει να θαυμάζουμε άλλες περιοχές της Αθήνας αλλά όταν έρθει η δική μας σειρά να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για τη δική μας πολυκατοικία τότε εκεί κάτι πάει στραβά!

– Πως αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της περιοχής την συγκεκριμένη προσπάθεια; Την επικροτούν;

Είναι πολύ ενδιαφέρον πως αντιδρούν οι κάτοικοι. Η πρώτη αντίδραση λοιπόν είναι θετική, όμως για άγνωστο λόγο διστάζουν να κάνουν το επόμενο βήμα. Κακά τα ψέματα, επικρατεί τόση απογοήτευση τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα που πλέον οι περισσότεροι έχουμε χάσει τη διάθεση να ασχοληθούμε με κάτι συλλογικό. Από την άλλη πλευρά, συχνά ακούγεται ότι η κρίση μας έφερε πιο κοντά αλλά έχω ενδείξεις πως ισχύει το αντίθετο σε αρκετές περιπτώσεις. Αυτή η απογοήτευση σε συνδυασμό με την έλλειψη γνώσης δημιουργεί μια διστακτικότητα στους κατοίκους και έτσι δεν προχωρούν παρακάτω. Θεωρούν ότι τα οφέλη είναι ελάχιστα και η κατανάλωση είναι πάρα πολύ μεγάλη κάτι το οποίο δεν ισχύει. Ακριβώς το αντίθετο μάλιστα!

– Ποιο είναι το καλύτερο και το χειρότερο σχόλιο που έχεις ακούσει;

Το καλύτερο σχόλιο είναι οποιαδήποτε κουβέντα που αφορά στην αναγνώριση της προσπάθειας μας. Ο γείτονας που θα έρθει και θα σου πει «πως μπορώ και εγώ να βοηθήσω;» , «έχεις κάποιο έντυπο να μοιράσω σε φίλους;». Το χειρότερο δεν είναι τίποτα παραπάνω από το «με λάμπες θα ασχολούμαστε τώρα;». Έχουμε την τάση να ασχολούμαστε μόνο με το σοβαρότερο πρόβλημα, όποιο και αν είναι αυτό. Κι’ όμως, με τις απλές κινήσεις σιγά σιγά αλλάζει μια γειτονιά, και απόψεις όπως «να γκρεμίσουμε και να ξαναχτίσουμε την Κυψέλη» δεν έχουν να προσφέρουν το παραμικρό.

– Οι σκοτεινοί δρόμοι, όπως έχεις αναφέρει και εσύ, παραπέμπουν σε εγκατάλειψη, μιζέρια, ανασφάλεια. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να πείσεις έναν διαχειριστή να φωτίσει απλά την είσοδο, όταν υπάρχουν πολλές οικονομικές δυσκολίες στους κατοίκους της περιοχής;

Είναι δύσκολο πραγματικά. Από τη μία ακούς συχνά πόσο άλλαξε η Κυψέλη σε σχέση με το παρελθόν, παρουσιάζεις μια λύση με χαμηλός κόστος και σημαντικό όφελος και φαίνεται να μην είναι τόσο εύκολο να αλλάξει κάτι! Ακόμα και αν πείσεις το διαχειριστή τότε εκείνος δε ξέρει πως θα κατορθώσει να πείσει τους κατοίκους της πολυκατοικίας καθώς δείχνουν μια επιφυλακτικότητα για αυτό το θέμα. Ζούμε στο 2015 και ακόμα επικρατεί η αντίληψη πως η κατανάλωση του ρεύματος στους λαμπτήρες είναι μεγάλη. Αν διαβάσεις το ενημερωτικό μας έντυπο θα δεις ότι μιλάμε για περίπου μισό ευρώ το μήνα για κάθε νοικοκυριό. Ας καταλάβουμε όλοι μας λοιπόν πως τις γειτονιές τις αναβαθμίζει ή τις υποβαθμίζει το ενδιαφέρον ή η αδιαφορία αντίστοιχα που δείχνει ο καθένας μας. Και για να δεις πως συνυπάρχουν το ενδιαφέρον και η αδιαφορία στον ίδιο χώρο, υπάρχει πολυκατοικία με αποθεματικό χιλιάδων ευρώ και ακριβώς η διπλανή της με χρέος χιλιάδων ευρώ. Πως το εξηγείς αυτό; Σίγουρα δεν είναι σύμπτωση.

– Πόσο σημαντικό θεωρείς το κομμάτι της Αλληλεγγύης ειδικά σε τέτοια εγχειρήματα που στόχο εκτός των άλλων, έχει να βελτιώσει σε ένα βαθμό την ζωή και την ψυχολογία των κατοίκων της;

Δε μπορεί να προχωρήσει καμία κίνηση αν δεν υπάρχει αλληλεγγύη μεταξύ των κατοίκων και των πολιτών. Χέρι χέρι θα πείσουμε ο κάθε ένας από εμάς, το διπλανό του στο να μην πετάει σκουπίδια στους δρόμους, να μην παρκάρει σε διαβάσεις πεζών, αλλά και τελικά πως αξίζει να φωτίσεις την είσοδο της πολυκατοικίας του ή τη βιτρίνα του καταστήματος του, γιατί το φως δημιουργεί εικόνα ζωντάνιας στους δρόμους με την ανάλογη επίδραση στην ψυχολογία. Όλα αυτά σε μια εποχή που ψάχνουμε με δυσκολία τρόπους για να χαμογελάσουμε και να νιώσουμε λίγο πιο ευδιάθετοι.

– Πόσες πολυκατοικίες έχουν φωτίσει τις εισόδους τους, μέσω της Φωτεινής Κυψέλης.

Πλέον πλησιάζουμε τις δέκα. Δεν είναι εύκολο αλλά ελπίζουμε πως θα προκύψουν προσφορές ή ακόμα και σημαντικές δωρεές από διάφορες εταιρίες λαμπτήρων ή επιχειρήσεις φωταγώγησης κτηρίων έτσι ώστε να μπορέσουμε να φωτίσουμε ακόμα περισσότερες εισόδους πολυκατοικιών. Θα είναι ασήμαντο το κόστος για τις εταιρείες αλλά θα είναι ιδιαίτερη η κοινωνική τους προσφορά σε μια περιοχή της Αθήνας που χρειάζεται φως και όχι απαραίτητα μόνο με την κυριολεκτική διάσταση.

– Τελευταία έχετε ξεκινήσει συνεργασία με κάποιες εταιρίες λαμπτήρων και όχι μόνο. Θες να μας πει λίγα λόγια για αυτό και ποια είναι τα επόμενα πλάνα της Φ. Κυψέλης;

Πράγματι, μέχρι στιγμής κερδίσαμε κάποιες συνεργασίες, αλλά ευελπιστούμε πως θα μας πλησιάσουν περισσότερες επιχειρήσεις που θα θελήσουν να βοηθήσουν με όποιο τρόπο μπορούν. Προς το παρόν με περίπου 5€ μπορείς να αγοράσεις ένα λαμπτήρα LED και αναμένουμε κάποια εταιρεία που θα κάνει την αρχή και θα μας δωρίσει ένα μεγάλο αριθμό λαμπτήρων. Και κόστος αντικατάστασης; Μηδενικό! Απλά ξεβιδώνεις την παλιά και βιδώνεις τη νέα λάμπα LED.
Ωστόσο δε σου κρύβω πως υπάρχουν και κάποια πολύ μεγάλα και θεαματικά πλάνα κατά νου, αλλά μιας και είναι σε αρχικό στάδιο ας το κρατήσω για έκπληξη! Απλά ας σου πω πως δεκαετίες τώρα ο κόσμος έχει ανάγκη να περπατήσει σε κάποια μέρη και να τα δει επιτέλους φωτεινά και ασφαλή, όπως ήταν κάποτε, και αυτός είναι μεγάλος και δύσκολος στόχος αλλά και πρόκληση για εμάς.

– Τι αγαπάς περισσότερο στη γειτονιά σου και ποιο είναι το αγαπημένο σου σημείο;

Κάθε σημείο στην Κυψέλη έχει τη δική του ομορφιά και τη δική του ιστορία. Μπορείς όμως, να μην ξεχωρίσεις τη Φωκίωνος Νέγρη; Ίσως είναι ο θησαυρός της Κυψέλης. Τοπόσημο της Κυψέλης που περιέχει καταπράσινους κήπους, πεζόδρομο χιλιομέτρων, ησυχία και κτήρια με μοναδική αρχιτεκτονική. Πλέον, νέες και παλιές επιχειρήσεις, άνθρωποι με διαφορετική κουλτούρα και αισθητική έχουν γίνει ένα, συνθέτοντας το πολύ ενδιαφέρον τοπίο, ίσως του πιο ωραίου πεζόδρομου της Αθήνας.

– Τι εύχεσαι και ελπίζεις για το μέλλον και τι θα ήθελες να αλλάξεις στην Κυψέλη ειδικότερα και στην Αθήνα γενικότερα, μιας και εδώ μεγάλωσες όλα αυτά τα χρόνια;

Δυστυχώς υποβάθμιση έχει υποστεί όχι μόνο η Κυψέλη αλλά γενικότερα η 6η δημοτική κοινότητα όπως και η Αθήνα. Δε ζητάω κάτι σπάνιο και δύσκολο. Περισσότερο πράσινο, σεβασμό στις διαβάσεις πεζών, καθαρούς δρόμους, κίνητρα ώστε να γυρίσει ο κόσμος στα εκατοντάδες ξενοίκιαστα και απούλητα διαμερίσματα. Ακόμα υπάρχουν δεκάδες νεοκλασικά κτίρια, είναι δυνατόν να παραμένουν αναξιοποίητα; Ψάχνεις δύσκολα να βρεις μια καθαρή και ασφαλή παιδική χαρά ενώ όλα τα σιντριβάνια είναι πλέον εστία μικροβίων. Είναι κρίμα και άξιο προβληματισμού πως ο μοναδικός λόγος, για πολλούς, για να κατοικήσει κάποιος στην Κυψέλη και γενικότερα στο κέντρο της Αθήνας είναι τα ενοίκια των διαμερισμάτων που κινούνται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Ας αφήσουμε λοιπόν τη λογική «σιγά και τι θα αλλάξει, τόσα προβλήματα έχουμε», ας πάψουμε επιτέλους να κοιτάμε μόνο τα πιο σοβαρά προβλήματα και τις δυσκολίες γιατί από τις απλές και οικονομικές κινήσεις ξεκινάει η αναβάθμιση της Αθήνας.

Πάμε να φωτίσουμε κυριολεκτικά και μεταφορικά τις γειτονιές στις οποίες ζήσαμε και μεγαλώσαμε γιατί έτσι θα δώσουμε και πάλι ζωή σε αυτή την πόλη.

Μπορείτε να βρείτε τη Φωτεινή Κυψέλη στο site της: http://www.fotinikipseli.gr/
και στο Facebook: https://www.facebook.com/fotinikipseli

αφίσα

* Η Φωτεινή Κυψέλη συμμετέχει στην εκδήλωση που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων, η 6η κοινότητα και η ομάδα του συνΑθηνά το Σάββατο, 9 Μαΐου στον Πεζόδρομο της Φωκίωνος Νέγρη και καλεί όλους τους κατοίκους της Κυψέλης αλλά και κάθε δημότη που ενδιαφέρεται για ένα πρωτότυπο, διαδραστικό παιχνίδι, για να σχεδιάσουν μαζί την ανακαινισμένη Δημοτική Αγορά. Δες το event: https://www.facebook.com/events/483684288464622/

Φωτογραφία Εξωφύλλου: Raffaele Borreca
https://www.flickr.com/photos/raffaxxi/

Comment

Your email address will not be published.

Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε με τη χρήση cookies εκ μέρους μας. πληροφορίες

Διαφημιστικά Μηνύματα και cookie DoubleClick DARTΤο cookie DoubleClick DART χρησιμοποιείται από την Google στις διαφημίσεις που προβάλλονται στους ιστότοπους των συνεργατών της, όπως σε ιστότοπους που προβάλλουν διαφημίσεις του AdSense ή συμμετέχουν σε πιστοποιημένα από την Google δίκτυα διαφημίσεων.Όταν οι χρήστες επισκέπτονται τον ιστότοπο alternactive.gr και βλέπουν ή κάνουν κλικ σε μια διαφήμιση, ενδέχεται να αποθηκευτεί ένα cookie στο πρόγραμμα περιήγησης του εν λόγω τελικού χρήστη. Τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί από αυτά τα cookie θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βοηθήσουν στην καλύτερη προβολή και διαχείριση των διαφημίσεων στον(στους) ιστότοπο(-ους) του εκδότη και στον ιστό.

Close